Friday, April 30, 2010

seni hidup



Kau mencintaiku seperti bunga mencintai titah Tuhannya
Tak pernah lelah menebar mekar aroma bahagia
Tak pernah lelah meneduhkan gelisah nyala
Kau mencintaiku seperti matahari mencintai titah Tuhannya
Tak pernah lelah membahagi cerah cahaya
Tak pernah lelah menghangatkan jiwa






Nabi Muhammad s.a.w berkata: “Kebaikan generasi pertama umat ini kerana adanya sifat syahid dan keimanan yang kuat dan binasanya generasi akhir umat ini kerana adanya sifat bakhil dan banyak berangan-angan.” Direkodkan oleh Bukhari dan Muslim 
 
 
 
 
 
“Sesunggguhnya Kami telah menawarkan amanat kepada langit,
bumi dan gunung-ganang; tetapi semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuwatir tidak akan melaksanakannya(berat), lalu dipikullah amanat itu oleh manusia….ila akhir ayat…..”
(Surah AL-Ahzab:72) 




cantik didalam dipandang mulia , cantik diluar dimaki hina ;)




Thursday, April 29, 2010

aduhai ragam manusia ;)


ha ni kite nak marah sape ni ?cegu bahase arab ke cegu matematik ?skolah mane makhlok ni menuntut dulu pun aku tatau la tapi respek kene ade beb sbb laku die niage haha ;)



mmg akulah jadi pelanggan tetap kat sini hari2 haha .ni nak slhkan sape ni ?!sape yg harus bertanggungjawab ?!laku habis beb mmg balik moodall !




Sangat Pandai. Ini confirm pakai tudung bukan sebab nak tutup aurat, tapi nak tutup dahi yang jendul atau rambut yang dah macam rambut orang negro (rambut rosak). Apapun, hope kita boleh bantu dia buat donation untuk beli seluar trackshirt yang panjang sampai ke buku lali.
[p/s : molek benorla aku post bende cani ;)


haha yang kat bawah ni lagi sadis .ni tatau la soklan tahon 6 ke atau 6 tahon .



pandai budak ni ;) pandai menjawab ;p



mgkin korg trtnye2 gak asl post kali ni len mcm ahh sajeee asyek2 aku spoil mood je manjang .

kan ?

haha sudah la xnak tacing2 . bak kate tomei capek tacing lebih la ;) 


Wednesday, April 28, 2010

nikmat .satu anugerah ;]

Nikmat nya menjadi seorang Jantan.

 
I am glad I was born a male. I'm gonna be older soon, and if according to the cliche, my life is actually about to begin. Looking back at life, any regrets being a male ? tak derrr...



Kami boleh selamba korek hidung kat traffic light merah, sambil tunggu lampu hijau. Pastu boleh tengok kiri kanan. Kalau aada awek dalam kereta sebelah siap boleh sengih cam kambing sambil korek hidung. Cuba orang perempuan buat macam tuh..eeee...burukkk...

 Angin banyak dalam perut ? Tak der masaalah. Dimana dan di ketika apa pun, kami boleh kentut. Lagi kuat kentut lagi 'jantan'. PPbrOOOTtttttttt.. Orang perempuan nak terkentut kena terkemut kemut. Pastu release sikit sikit. ppppssttttttttt .. Mana ada nikmat macam tuh.

Kami dilahirkan dah perfect. Muka kami tempek bedak cuticura pun dah cukup menawan hati orang perempuan. Tak payah lipstik, eye shadow, blusher dan lain lain. Cuba orang perempuan keluar rumah tak tempek semua semua tuh .. eee .. apek jual surat khabar pun tengok menyampah.

 
 Kalau kat kedai mamak, kami boleh ketawa sekuat hati, terbahak bahak bila kawan kawan kami cerita joke joke yang teramat bodoh. Orang perempuan kena ketawa tutup mulut.

 
Dan juga orang perempuan kena tutup mulut dan hidung dengan tissue kalau nak bersin, kami tak payah. Lepaskan sekuat hati...pastu hembus hingus kat jari then renjis jer hingus tu kat lantai..

 
 Nak meludah pun senang. Selamba jer kami orang jantan boleh ggghuueeekkkkk, then ludah kahak berwarna hijau kat tepi jalan. ptuiiii...
Kami tak payah guna code words untuk bercakap. Apabila kami ingin berak, kami cakap "Eh aku gi berak jap". Tak payah pening nak ingat shi shi lah, wee wee lah, oq oq lah..Kencing dan berak jer perlu ingat. Senang.



a ah memang seronok jadi jantan .
jantan2 laen jgnla malu2 ayaaaam nak ngaku ;)
dlm bnyk2 kat ats tu ade la satu due kite bese buat ye x ?hahaha ;)


ini kajian mengatakan !
tak tipu-tipu !
ha kaum wanita nila jantan2 kat lua sane tu .


sangat senonoh ;]


 

salah ke wanita tak tahu memasak ?

 
 
Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja. Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati. "Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan sejawat kami. Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Setelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya. 
 
 
''Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat. ''Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak. Wanita sepatutnya buat begitu juga.

Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup. Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai. Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya. Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu. Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal. Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan. 
 
 
 
 
 
Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga? Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga. "Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus teman wanita yang lain. Betul juga. Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini. Ternyata ramai yang menjawab tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam. Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa 'queen control'. Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki! 
 
 
 
 
elok jugak untuk kesedaran kaum lelaki macam aku ;(

Tuesday, April 27, 2010

vacation to port dickson | hari kedua



pkol 6.00 a.m .

tit tot tit tot tit tot tit tot 
[bunyi jam loceng mcm tu ke ?]

rase aku dkat 10 jam jugak memekik pagitu.
apekan daye kami sungguh kuat smpai xdengar ;)
aku terkepit diantare tomei dan din .
sblh dengkur xigt dunie sblh lgi baru bgn nak kejut sume budak2 .
aku ?
sggh xslese nak tdo laaa ;(

then suare yg mengejut kami daripade tido berkate
woi bangun kate nak tgk matehari terbit , bgn lah ! nak pusing2 pntai *

 jadi bangkitla kami beratur2 dpan tnds tersengguk sengguk .
bratur nak solat lagi .
da abeh grak la ke ape ntah tmpt die .
dkat je .
da smpai tu kite pusing2la .
pagi tu time pkol 7 .
kami nak ade anjing sekeluarge tgh sdap loklak dpan pntai .
eh eh kite kaco la hahaha ;]
laju lagi die dari kitorg .
pas uh boy ngan dak2 ni un dtg .kat uma bdak2 yg msok tido lmbt ari smlm x bgn2 lagi.dtg kemudian ah .

smpai sume tu pas uh ade sorg makhlok ber kate .


mane mateharinye aku xnmpk un ?xtimbul ke *

woi matehari kat blakang la ! sape ajo matehari timbul kat sini ! *
kiamat karang *

haha salah port la pulak .
eh bkan salah timbul la plak matehari ni haha .
jadi xbrape nak mnjadi la nk tgk bnde ni .
so snap snop siket la bkn sng da smpai pantai kan kan ?


 
*tomei pnye seni ;)


jalan2 ngan aweeeek ;D


 kawan2 aku yg sihat ;)










tgh sdap rase angin sepoi sepah bahase , ade dtg idea nak men tanam2 .eh org da ckp kite join jeee .mangse ?boy ~ ;D haha besh plak tanam budak ni hahaha ;)


 
haha ha ni hasilnye .amaran ini bukan bentuk sebenar badan beliau .ini adelah hajat serte impiannye jadi kami hanye menunaikan sahaje ape yg beliau nak oke ? ;DD
hoho besh senanye ade video time nak wat tanam ni tapi xeloh ah post 18 PL ah beb mcm2 aksi serte perkataan yg hanye bole ditonton oleh org yg ade time ni je ;)
video 'meninggalnye sorg sahabat kite ni ' ade dlm fb aku korg leh tgk .


inila hasilnye ;)


jadi da abeh aktiviti bingai  kami ni barula smpai budak2 yg tido lmbt ari smlm .
da smpai grak mam ah kat maple yg berdekatan .
so ni antare gmbo2 yg aku smpat snap time kat pantai .

  
tomei berjalan jalan  ;)



aku tatau apesal ~ ;p



canteeeek ;))



dlm pkol 10 lebeh smpai la sudah di rumaaah ;) da pas uh aktiviti sudah tiade masing2 lepak kat uma ajeee .
ade terbongkang ade memasak ade maen ps ade bergayot ade mandi ;)
maleh nak cite lebeh dlm pkol 5 budak2 siap2kn ayam ,perap ayam ntuk bbq mlm tu .n ade budak turun pantai kat teluk kemang pegi mane banana boat .jidong bond ja a ngan bad stay kat uma siap2kn barang nak bbq masak nasi goreng n ape2 lagi yg perlu .the rest of boys we go to banana boat ! ;)

 kitrg ade dlm 10 org jadi satu banana tu muat dlm 7 .kisah ape sumbat smcm !haha yg xdptnak pgg uh pgg aje mmbr ko kat dpan uh .akula org yg paling bnyk merapu2 kat situ .cuak doh !sibok2la aku menanye weh kalo x reti berenang cane weh ? *  weh cane nak pkai bnde alah ni doe aku tatau kang x timbul aku *  weh ramai gler naek aku nak pegang ape *

ha cuak kau ~ ;) yelahh first masuk laut .x caye ?hahaha ;) time tu plak brader pisang ni soh cpat plak sbb da magrib takot air pasang agaknye ha terkinje2 aku nek banana tu make naiklah aku !perh dupdapdupdap jugak bilela nak jatuh ni .tgh sdap bace alfatihah elok plak brader tu selekoh mengejut perhhh !tuhan je yg tau ape jadi kat aku time tu .pnye xnk lpas banana tu tpi kne gak sbb da knfem sgt da aku msok air pnye jadi lepas la .masok air laut juga aku haha.dlm tgh2 dlm air uh smpt aku bukak mate tgk kat bwh .[terer tu bole bukk mate hahaha] mak aih dlm gler laut ni!trus gelabah aku !timbul2 er tgk2 ade din .ha slmt .aku pgg life jacket aku kuat .dah aku x thn aku ckp ah aku xdpt ah wehh x larat da ni last ah .aku nek boat ah soh wan gnti aku .jadi sekali jela aku dpt naek banana.die jatohkn kite 4 kali jadi aku baru jatoh sekali .okela mrase gak la en .tpi mmg jtoh yg pertame kali ni mmg mgejut haha .oke sudah bia gmbo je yg bercerite ;]

ha ni first time jatoh.mengejut .ade nmpk kitrg ?dlm air da sume ;)


      tgk muke aku pnyela takot .


 xigt ape da aku kamera un xpndg ;)


ni je die tlg agkat .pasni brader ni soh naek sndiri ;)
sesi nak memindahkan aku msok dlm boat .tuka job .aku lak jadi potograper ;)


 mereke yang berani ! ;)


 time ni aku da nek boat ke blom eh ?



da mule !aku lak yg jadi potograper [pengecut xnk naek]






















 

 haha ni aku suke ;)tgk uh merelekan diri tok jatoh ;)





 
 cube tgk btol2 kat blkg skali uh.budak2 kering gler ;)tgn kat pemegang kaki dlm air ;]



 ni jatoh kali kedue ;]ketige n keempat xkn nak ltak gak sme jeee ;)



 mamat2 yg brjaye mnympurnakan misinye .yg pengecut tgh tgkp gmbo ni ;) [aku la ]



yg hitam uh tokeh brader banana boat .pndai cari customer .



dah abeh da la pasal banana boat .selesai satu bende .mak aih panjangnye post aku letih lah haha .jadi malam kite ade bbq kat pantai teluk kemang .maleh cite lebih korg tau ape ;)


 
 idopkan bare .


 

 jgn tnyela budak2 laen buat ape .tukang lahap je .sian din ;p



 da lapo da tu ;)



 





 selesai bbq sume tgh dok kemas2 ade srg pakcik dtg tegur .bkn ape dtg borak2 ngan kitrg je tnye dari mane so borak2 la dgr2 ape die cte .skjp je x lame coz bini die dtg minx knci kete anak da togel nak terkncing minx tuka diapers hahaha ;DD da setel kemas ,lepak maple jap minum2 sbb x puas minum puas makan je .

dlm kol 2 balek sudaaaaa .sume trbgkanf da .
tamat dah ari keduee ;)


Sunday, April 25, 2010

tak berkesudahan .



' I'll spread my wings and I'll learn how to fly
I'll do what it takes till I touch the sky
And I'll make a wish take a chance
Make a change and breakaway
Out of the darkness and into the sun
But I won't forget all the ones that I love '

 salam ;)
sambungan bagi vacation to port dickson trpkse dtgghkn ah .
sowie eh ;)
gmbo serte bebrape mslh laen trpkse dsetelkn .
sbb xsetel lagi .
hehe so pape un nnti aku prcptknla postnye ;]


smlm ari sabtu .
korang tau x ?
ade hari kawat skola kat skola .
dah tu xkan kat penjaree .
well event kawat x semeriah taon lpas .
itu yg pasti .
ramai yang datang.
alumnai yg blom staon lagi jadi alumnai ;)
eh eh da beso gedabak budak budak ni doee ;DD

ha tu jelah dok pusing2 skola pas uh da xde pape nak buat grak alamanda .
alamanda tgk wayang the losers abeh tgk wayang balek laaaa .

itu je peristiwe smlm .
ish ish ish lame da aku x update ohh .
ni ha update ntah ape yg aku merapu .

ouh lagi satu .
bile aku nak amek lesen kete ?
ouh lupe jugak .
duet dah takde .
gaji tggl 4 or 6 rat je ni [kalau ye la haha]

ouhh !
susahnye hendak menjadi dewase !
mslh2 mcmni mmg xkn berkesudahan .
stiap kali akn ade je bnde yg wat kepale kau beruban .

















pray in the masjid Islam Pictures, Images and Photos


jadi banyak2kanlah amal soleh tunaikanlah yang wajib dengan hati yg ikhlas insyaallah
allah maha pemurah lagi maha penyayang .


oke ?
jadi slain tu nak ckp jugak slamat datang bulan 5 !
slamat menyambut hari ibu jugak slmt nymbot hari buruh jugak dan slamat pergi kpd member2 kite yg da nak msok blaja balek da ;)
ade mase lagi nnti kite spend time same2 oke ?




Wednesday, April 21, 2010

vacation to port dickson | hari pertama

seperti yang sudah dirancangkan pd hari sabtu 17 april 2010 telah berlakunye satu event yg besar besaran dengan penuh jayenye oleh bekas2 para pelajar atau bahase saintifiknye alumnai maahad yakni percutian 3 hari 2 malam ni PD Perdana , Teluk Kemang , Negeri Sembilan .

agak2 dlm pkol 9 sebahagian makhlok2 yg menyertai jelajah ini sudah brade di sekolah dan di restoran yus .aku serta Gdong yg brade disekolah diangkut semule oleh Din yg dtg dgn abahanda beliau ke restoran yus dimane trdapatnye alep ,bard ,anam ,wan ,dan apis .[maaf ayat cekgu nashrudin sikit ;) ] setelah brade di yus make menunggulah kami ketibaan para makhlok2 yg laen dan seberape tidak lame kemudian dtglah aiman bond fit dan ahh xkn sekor2 aku nak sebot ! ;DD cube teke paling smbt sape ? proton savyy warne itam ~ ;) menuggu beliau dah satu hal n bile beliau suda smpai nak kne tggu lgi .tggu ape ?tggu beliau serta din fit ngan Gdong pi beli ayam serta barang2 kelengkapan bbq di tesco kajang .

jadi kembalilah semule kami ke sekolah ntok menunggu mereke dan lepak2 la kjap kat mesjed .



agak lame juge kami menunggu sampai kami sempat membuat 'ujian JPJ ' di dataran sekola .owh aku tidak bawak sangat takot ! ;DD
dekat 1 jam lebih jugak dtg larh mereke dari mmbeli barang .jadi sume start packing barang masok dlm kete dan kete tomei mnjadi tmpt untuk isi barang2 basah .amek kau bau ayam kete itu .so kite tgkp la gmbo sket untuk memastikn trip kali ini dalam kenangan sanubari setiap insan yg mengalaminye ;]



ade lime buah kerete senanye .satu kete lagi muaz .dorg gi mane ntah time ni so time nak grak uh soh dorg tggu mane2 lu nnti kitrg dtg ah .sblm nak grak uh sggh esso jap .[asal mesti esso ?haishh ] beli bnde yg bole dilahap dlm kete n bce doa selamat sket .then geraklah kite pergi PD !

sebahagian aksi yg smpat dirakamkan ;)


ragam kami didalam kerete ;]


di sekitar seremban .


ha kau betape kuat x kuatnye kitrg makan .
berduit jugak budak2 dlm kete ni kan ;)



kami tibe di Negeri Sembilan dalam pkol 12.00-02.00 mcmtula n gerak pi mamam tgh hari dulu kat Teluk Kemang .da abeh sume baru gerak ke tmpt penginapan bujang kami .


betape kebulurnye budak2 ni .


da smpai kat PD Perdana .tmpt penginapan budak2 terbiar ni ;)



ha bersih kan kan kan ?mmgla ari pertame check in ;)


jadi bile da masok rumah ni indah la brg msg2 abeh nak buek apo lagi .rumah yg kitrg duduk ni ade 3 bilik .satu bilik dekat ngan dapo .due bilik ade aircond tapi satu je yg bole pkai satu lgi mcm haram .bayangkan satu umah uh lebih kurang dlm 20++ org yg dudok ha pndai2 la ko sendat2kn diri masing2.aku un tido bwh kaki budak2 ni ha .hahaha .


bujang x bujang sumbat ajee ;)


semue kelengkapan ade da tersedia .dapor ade gas ade bilik air due mcm2la .brg2 yg nak dimsk un ade .meggi bape bgkus ntah beras 5kg sekampit roti gardenia yg bonanza punye agak2 dlm 20 paket agaknye .sape ckp x abeh ?! hahaha abeh beb !budak2 ni igt x kebulur ke dok dlm umah ni !kedai jaoh cket la kalo nak pegi .nak kene nek keta ah .jgn nak pndai2 pegi jalan kaki sorg2 .aktiviti ari pertame x bnyk sgt sbb smpai umah ni pun dlm kol 3 mcmtu .so ktrg amek mase tok rilek2 jap tgk pe yg ade dlm umah ni kmas2 brg ltak2 brg pe sume .tv ade astro pun ade cume astro famili jela bola xde siap .mahal katenye .tapi ps2 ade ! ;) kredit to baberd kerane bwk !abehla xlekang budak2 ni men ps ko tau !mane xnye budak da rmai smpai tomei nak tgk cerekarama pun xbole hahaha ;)

da agk dlm kol 5 lebih uh stop la men ps ramai2 grak gi mandi kolam kat bawah uh .perh havoc sial ! ;) kitrg plan ramai2 men polo air berbekalkan bola yg di'pinjam di bilek prep f5' hehe .satu kolam tu penuh ngan budak2 kami je n bahagi la team polo air so ape lagi men la !elok2 air kolam uh biru jadi hijau wak ! ;) team tomei lawan team din .alah kalah naseb je .team tomei mng 3-2 .aku ?aku maen la !sape kate budak x reti brng x bole mane !trkinje2 aku kalo nak brgerak beb .aku team yg kalah .aishh nanti dulu ni baru hari pertame !hari ketige nnti aku aku cte team spe yg mng and ade cerite yg kelaka disebalik kemenangan itu !


pemandangan swimming pool .pelakon didalam gmbo tidak disengajekan ;)


kami yg slalu wat onar ;)



pada mlm harinye pule kami gerak ke pasar mlm yg trdpt di Teluk Kemang trsebut .plan kami ialah malas nak masak di rumah jadi makan diluar di pntai smbil melihat keindahan pntai di malam hari .smpai kat pasar mlm ade budak yg pi cari slipar crocs dan msg2 wal hal sndri pas uh kompol kat tepi sungai mamam .besh en ? ;) da abeh makan2 sume .grak la kejap tepi pantai .hahaha silap bukan sungai tapi pantai .sowie3 :) tulis la mcm2 kat pasir sume brtgkp gmbo la kami semue haha .






dlm kol 11.30 budak2 yg nak balek umah balek la dulu .aku tomei gdong ngan ja a lepak2 kat maple kejap .dlm kol 12 lebih baru balek .balek2 tgk ade yg da tido ,ade yg trcangak dpan tv men ps2 ade yg tersadai kat tepi balkoni borak .aku un borak2 jap n dalam kol 2 tido la .ade jugak budak2 x tido lagi .ade yg tido pkol 4 pagi n esok bgn korg phm2la .
da kate bujang !


tamatla episod cerite pade hari pertame kami di pd .next time hari kedue plak ye ;)
sekian salam ;)